19 April 2013

Tahniah 40% calon muda galas cabaran PAS Terengganu


PAS Terengganu mengemukakan 40 peratus dari calon yang bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) ini, terdiri di kalangan orang muda serta muka baru.

Calon-calon muda tersebut bakal menggalas tugas dan cabaran sebagai pimpinan pelapis masa depan parti yang akan membawa negeri ini ke arah menepati tema “Terengganu Maju, Islam Berdaulat, Negeri Berkebajikan”.

Pada PRU13 ini, PAS Terengganu akan bertanding sebanyak tujuh kerusi parlimen dan 29 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu dan selebihnya ‘diamanahkan’ kepada sekutu Pakatan Rakyat dari Parti KeADILan Rakyat (PKR) iaitu satu parlimen (Kemaman) dan tiga kerusi Dun.

Kesemua calon-calon tersebut telah diumumkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada Majlis Pengisytiharan Calon Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 di Dewan Tok Guru, Rusila, malam tadi.

PAS Terengganu turut mengekalkan semua wakil-wakil rakyat di peringkat Dun yang menang pada PRU12 lalu iaitu Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Rhu Rendang, Mohd Abdul Wahid Endut (Wakaf Mempelam), Datuk Tengku Hassan Tengku Omar (Ladang), Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (Batu Burok), Ustaz Mohd Nor Hamzah (Bukit Payong) dan Dr Alias Razak (Bukit Tunggal).

Antara calon baru ialah di kerusi P33 Besut yang akan ditandingi oleh Ketua Penerangan Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Riduan Mohd Nor, manakala calon Muslimat PAS diletakkan di N1 Kuala Besut, Ustazah Nafisah Ismail. N2 Kota Putra, Ustaz Adam Mat Said, calon N3 Jertih bakal ditandingi oleh Yang Dipertua PAS Besut, Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad dan N4 Hulu Besut, Shalahhudin Jaafar.

Calon P34 Setiu pula ialah Omar Sidek. PAS Setiu meletakkan calon seorang doktor di N5 Jabi iaitu Dr Azman Ibrahim, bekas penghulu Hassan Karim (N7 Langkap) dan Che Ghani Ambak (N8 Batu Rakit).

Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali diketengahkan sebagai calon P35 Kuala Nerus. Calon N9 adalah tokoh muda berkarisma Ustaz Hisyamuddin Abdul Karim, N10 Teluk Pasu diwakili oleh Ustaz Ridhuan Hashim yang juga Ketua Pemuda PAS Kuala Nerus, calon N11 Seberang Takir, Ustaz Zakaria Dagang.

Calon P36 Kuala Terengganu telah diumumkan oleh presiden parti sebelum ini iaitu Kerabat Diraja Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad yang juga seorang arkitek.

PAS Terengganu mengekalkan tiga penyandang bagi kerusi N13 Wakaf Mempelam kepada Mohd Abdul Wahid Endut selaku Pesuruhjaya PAS Terengganu, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar (N15 Ladang) dan Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi bagi N16 Batu Burok.

Sementara itu, Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan mempertahankan kerusi P37 Marang dan N19 Rhu Rendang, N18 Bukit Payong kepada penyandangnya, Ketua Pemuda PAS negeri, Ustaz Mohd Nor Hamzah sementara N17 Alor Limbat pula ditandingi muka baru yang juga Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS negeri, Ustaz Arifin Deraman. N20 Pengkalan Berangan dengan calon muda Ustaz Sulaiman Sulong.

Parlimen Hulu Terengganu (P38) akan ditandingi oleh Naib Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Kamaruzzaman Abdullah, N22 Manir menampilkan calon muda iaitu Ustaz Hilmi Harun bagi menggantikan penyandangnya Datuk Harun Taib yang juga Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat. Calon N23 Kuala Berang diwakili Haji Muhyidin Abdul Rashid (Timbalan Pesuruhjaya II PAS Terengganu) dan N24 Ajil juga calon muda Ustaz Ahmad Razki Alias.

P.033 Besut : Riduan Mohd Nor

N.001 Kuala Besut : Nafisah Ismail
N.002 Kota Putera : Adam Said
N.003 Jerteh : Wan Azhar Wan Ahmad
N.004 Hulu Besut : Solahuddin Jaafar



P.034 Setiu : Omar Sidek
N.005 Jabi : Azman Ibrahim
N.007 Langkap : Hassan Karim
N.008 Batu Rakit : Che Ghani Che Ambak



P.035 Kuala Nerus : Mohd Khairuddin Aman Razali
N.009 Tepuh : Hishamuddin Abd Karim
N.010 Teluk Pasu : Ridwan Hashim
N.011 Seberang Takir : Zakaria Dagang
N.012 Bukit Tunggal : Alias Razak



P.036 Kuala Terengganu : Raja Kamarul Baharin
N.013 Wakaf Mempelam : Mohd Abd Wahid Endut
N.015 Ladang : Tengku Hassan Tengku Omar
N.016 Batu Buruk : Syed Azman Syed Ahmad Nawawi



P.037 Marang : Tuan Guru Abdul Hadi Awang
N.017 Alur Limbat : Ariffin Deraman
N.018 Bukit Payung : Mohd Nor Hamzah
N.019 Rhu Rendang : Tuan Guru Abdul Hadi Awang
N.020 Pengkalan Berangan : Sulaiman Sulong



P.038 Hulu Terengganu : Kamaruzaman Abdullah
N.022 Manir : Helmi Harun
N.023 Kuala Berang : Muhyiddin Abd Rashid
N.024 Ajil : Mohd Razki Alias



P.039 Dungun : Wan Hassan Mohd Ramli
N.025 Bukit Besi : Roslan Ismail
N.026 Rantau Abang : Alias Harun
N.027 Sura : Wan Afandi Wan Nik
N.028 Paka : Satipul Bahri Mamat



N.029 Kemasik : Alias Abdul Hamid
N.030 Kijal : Hazri Jusoh
N.031 Chukai : Hanafiah Mat
N.032 Air Putih : Abd Razak